Uleiul de motor este un ulei folosit la lubrifierea mai multor motoare cu ardere interna. Aceasta functie principala reduce uzarea partilor mobile. De asemenea uleiul protejeaza piesele de coroziune, imbunatateste alunecarea si raceste motorul prin indepartarea caldurii de pe piesele in miscare. Uleiul de motor este un derivat de petrol si componente chimice sintetizate. Uleiul de motor este facut folosind la baza hidrocarbonati, polialfaolefina si si olefina politernala, compusi organici formati in totalitate din carbon si hidrogen. Unele uleiuri pentru motoarele de inalta performanta contin esteri in proportie de 20%.
Uleiul de motor este un lubrifiant utilizat in motoarele cu combustie interna, masini de putere, maisini de tuns iarba, generatoare si multe alte masini. In cazul motoarelor exista parti care se misca in sensuri opuse, si din frecarea acestora rezulta putere utila de conversie a energiei cinetice in caldura. De asemenea, uleiul are rolul de a proteja partile care prin frecarea ar putea duce la eficienta mai mica si la degradarea motorului. Acest lucru creste consumul de combustibil scade puterea si poate duce la defectarea motorului. Lubrifierea cu ulei creeaza o pelicula de separare intre suprafetele de piese in miscare adiacente pentru a minimiza contactul direct dintre ele, pentru a scadea caldura cauzata de frecare si a reduce uzura protejand astfel motorul. In motarele cu benzina pistonul poate expune uleiul la temperaturi de 160 grade Celsius. In motoarele diesel inelul pistonului expune uleiul la temperaturi de peste 315 grade celsius. Uleiurile de motor cu indici de vascozitate mai mari se subtiaza mai putin la aceste temperaturi ridicate.
Acoperirea pieselor metalice cu ulei le protejeaza de a fi expuse la oxigen, inhiba oxidarea la temperaturi ridicate si amelioreaza ruginirea si coroziunea. Inhibitorii de coroziune pot fi de asemenea adaugati in uleiul de motor. Multe uleiuri de motor pot avea in plus detergenti si degresanti. Uleiul are capacitatea de a arde funinginea rezultata din combustia motorului pentru a nu se depune pe piese, si de aceea in timp uleiul de motor devine negru.
Anumite particule metalice pot rezulta din frecarea pieselor din interiorul motorului. Aceste particule circula in ulei si se pot depune pe alte suprafete provocand uzura. Deoarece particulele se acumuleaza in ulei, acesta este trecut mai intai printr-un filtru de ulei pentru indepartarea particulelor nocive. Filtrul de ulei poate fi de tip flux complet sau by-pass.