Sistemul de suspensie al masinii

Sistemul de suspensie al masinii

1_400_01Cand oamenii se gandesc la performantele automobillui se gandesc in mod normal la caii putere si la acceleratie. Dar toata puterea generata de pistonul motorului este inutila daca soferul nu poate controla masina. De aceea inginerii auto isi concentreaza atentia pe sistemul de suspensie imediat dupa ce fac motorul.

Scopul sistemului de suspensie al masinii este sa maximizeze frecarea dintre cauciucuri si suprafata drumului, sa furnizeze stabilitate si o buna manevrabilitate, sa asigure confortul pasagerilor. In acest articol vom arata cum functioneaza suspensiile, cum au evoluat de-a lungul timpului si cum este vazut designul suspensiilor in viitor.

Daca un drum este perfect plat, fara denivelari, suspensiile nu sunt necesare. Dar drumurile sunt departe de a fi plate. Chiar si autostrazile proaspat pavate au imperfectini subtile care pot interactiona cu rotile masinii. In acord cu legea dinamicii a lui Newton toate fortele au si magnitudine si directie. O denivelare in drum va face ca roata sa se miste in sus si in jos perpendicular pe suprafata. Magnitudinea, desigur, depinde de locul in care roata atinge denivelarea si de dimensiunile deivelarii. Masina poate experimenta si o acceleratie verticala cand trece peste o imperfectiune.

Fara o interventie in structura , toata energia verticala din roti este transferata ramei, care se misca in aceeasi directie. Intr-o astfel de situatie, rotile pot pierde contactul cu drumul complet. Apoi, forta gravitatiei trage masina inapoi pe drum. Ceea ce trebuie este un sistem care sa absoarba energia acceleratiei verticale, permitand ramei si intregii masini sa circule nederanjata in timp ce rotile trec peste denivelari.

Studiul fortelor care lucreaza pentru miscarea unei masini se numeste dinamica auto si e nevoie sa intelegem unele dintre aceste concepte pentru a aprecia de ce un sistem de suspensie este necesar. Inginerii auto considera dinamica unei masini din doua puncte de vedere: conducere -  abilitatea masinii de a merge pe drumuri denivelate, stabilitatea – abilitatea masinii sa acelereze, franeze si sa ia curbe in mod sigur.

Aceste doua caracteristici pot fi descrise prin trei principii importante -  izolarea drumului, curbele si pavajul. Izolarea drumului este abilitatea vehiculului sa absoarba socurile drumului fata de compartimentul pasagerilor. Structura drumului este gradul in care masina poate face fata la tipul de drum. Curbele: abilitatea masinii de a calatori pe suprafete cu multe curbe.