Rotile

2_081.Rolul rotilor

Rotile automobilului au rolul de a asigura contactul intre acesta si drumul pe care ruleaza,dar totodata au si rolul de a reduce si amortiza socurile produse în timpul deplasarii autovehiculului,aceasta sarcina revenind “Pneurilor”.


2.Partile componente ale rotilor

Roata de automobil se compune:
dintr-o parte rigidă (roata propriu-zisă);
dintr-o parte elastică (pneul);

Partile componente ale rotilor propriu-zise sunt :
a)Janta
b)Butucul
c)Elementele de legatura ale butucului cu janta
d)Capacul de roata

Partile componente ale unui pneu sunt:
a)banda de protectie
b)camera
c)carcasa
d)strat amortizor(breker)
e)banda de rulare
f)flancuri
g)talon
h)inel metallic

3.Intretinerea rotilor

Intretinerea rotilor consta din ungerea si reglarea rulmentilor,echilibrarea rotilor si schimbarea rotilor intre ele. Ungerea rulmentilor rotilor se face cu unsoare consistenta tip Rul.Dupa fiecare 20.000-60.000km parcursi , in functie de prescriptiile fabricii constructoare,unsoarea consistenta trebuie inlocuita.Pentru aceasta se demonteaza rulmentii,se spala cu petrol,apoi se ung cu unsoare proaspata.
Reglarea rulmentilor din butucul rotii are drept scop eliminarea jocului .
Rulmentii rotilor din fata se regleaza de obicei cu ajutorul piulitei crenelate si al saibei montate pe capatul fusului fuzetei.
In cazul rulmentilor rotilor puntii spate,reglarea se face in general ,cu ajutorul piulitei interioare,rondelei de siguranta,si al piulitei exterioare.

Rulmentii cu bile utilizati , in special,la rotile autoturismelor nu se regleaza.
Echilibrarea rotilor prezinta o deosebita importanta pentru autovehiculele care se deplaseaza cu viteze ridicate.Dezechilibrarea rotilor conduce la o uzura anormala a anvelopei si a rulmentilor.
Echilibrarea rotilor se face atat static cat si dinamic,in mod practic,echilibrarea se face cu contragreutati de plumb,prinse de marginile jantei prin cleme de otel,asigurand o fixare singura contra fortelor centrifuge care iau nastere in timpul rotatiei.
Echilibrarea statica consta in aducerea centrului de greutate al rotii exact in axa sa de rotatie.In cazul in care exista o masa de dezechilibrare,roata plasata pe un ax orizontal se roteste pana ce masa ajunge in partea de jos.Echilibrarea se realizeaza prin fixarea de contragreutati pe janta rotii,diametral opus masei care produce dezechilibrul rotii.
Echilibrarea dinamica se face la o anumita turatie a rotii cu scopul de a inlatura efectele cuplurilor datorita fortelor centrifuge asupra maselor in raport cu planul median al rotii.
Echilibrarea statica si dinamica a rotilor se efectueaza cu ajutorul masinilor de echilibrat,care indica valoarea contragreutatii pentru echilibrare si locul de dispunere a lor.
Schimbarea rotilor intre ele se face in scopul uniformizarii uzurii pneurilor datorita faptului ca solicitarile nu sunt aceleasi.

4.Defectele

1_02Defectiunile care apar la roti pot conduce la accidente grave,mai ales cand acestea se produc la puntea din fata.
Defectiunile rotilor se pot manifesta sub forma : rotile produc zgomote;rulmentii rotilor se incalzesc excesiv;pneurile se uzeaza anormal;pana de cauciuc.
Rotile produc zgomote.Defectiunea este determinanta la rotile din fata de urmatoarele cauze : -presiunea insuficienta in pneuri
-uzura anormala a pneurilor
-rulmenti foarte stransi,uzati sau deteriorate
-buloanele de prindere a discului rotii rupte sau desfacute
-discul incovoiat sau fisurat
-flansa butucului rotii incovoiata
Unele din aceste defectiuni pot fi inlaturate si pe parcurs,prin aducerea pneurilor la presiunea corecta,prin inlocuirea pneului uzat cu
cel de rezerva prin strangerea suruburilor sau gresarea rulmentilor.
Ruperea sau desfacerea buloanelor de fixare a discului rotii se datoreaza slabirii piulitelor de fixare a buloanelor, dezechilibrarii rotilor ,largirii orificiilor discurilor sau strangerii exagerate a piulitelor de fixare.
Remedierea provizorie se poate efectua pe parcurs daca nu s-au rupt majoritatea buloanelor, prin dispunerea simetrica a celor ramase.
Ruperea,incovoierea sau fisurarea discului rotii se datoreaza lovirii discului de bordura trotuarului sau de alt obstacol.
Incovoierea flansei butucului rotii se datoreaza unor cauze similare celor care provoaca incovoierea sau deteriorarea discului rotii si are ca urmare o uzura excesiva a pneurilor.
Daca defectiunea s-a produs la roata din fata, apare si o trepidatie a volanului.
Remedierea se face la atelierul de reparatii pana la care automobilul se va deplasa cu viteza redusa.
Incalzirea excesiva pneurilor.Cauzele care duc la incalzirea excesiva a pneurilor sunt:
-presiunea insuficienta
-supraincarcarea automobilului
-deplasarea cu viteza excesiva timp indelungat