Motorul Diesel este un motor cu combustie interna care foloseste caldura de compresie pentru a initia arderea si a arde combustiblul care este injectat in camera de combustie.
Motorul diesel are cea mai buna eficienta termala dintre toate motarele cu combustie interna sau externa datorita ratei sale ridicate de compresie. Motoarele diesel cu viteza scazuta ca cele folosite in vaoare si alte aplicatii in care greutatea totala a motorului este neimpotanta, au o eficienta termala de peste 50%.
Motoarele diesel sunt facute in 2 timpi si in 4 timpi. Au fost folositi la inceput pentru a inlocui motoarele cu abur stationre. Inca din 1910 au fost folosite la submarine si vapoare. Motoarele diesel sunt folosite la locomotive, camioane, echipament greu si generatoare de curent electric. In 1930 au inceput usor sa fie foloste in automobile. Din 1970 folosirea motoarelor diesel in vehicule on-road sau off-road a crescut.
Motorul diesel are doua componente principale: patile structurale si partile functionale.
Scopul partilor structrale este sa sustina partile functionale, sa le tina in pozitie si echilibrate, sa furnizeze canale si pasaje prin care sa intre apa, uleul si lichidul de racire, sa furnizeze carcase de protectie pentru partile functionale, sa sustina piesee auxiliare (valve, turbo suflante).
Scopul partilor functionale este sa converteasca puterea combustiblului in cilindrii in lucru mecanic
Sistemele dintr-un motor diesel au ca scop furnizarea aerului, indepartare si evacuare, alimanetare, aprovzionare si injectie de carburant, ungere, racire.
Partile structurale sunt placa de baza, cadrul sau coloana, blocul motor sau cilindrii, garnituri, chiulasa sau capacul.
Placa de baza este o temelie pe care este construit motorul, trebuie sa fie suficient de rigid pentru a sustine restul motorului si sa tina arborele cotit care sta pe carcasa lagarului in aliniament cu grinzi transversale. In acelasi timp placa de baza trebuie sa fie suficiet de flexibila pentru a se deforma odata cu placa de fundatie la care este atasata si care face parte din structura vehiculului.