Constructia:
Autoturismul Dacia 1300 este echipat cu instalatie electrica sub o tensiune normala de 12V.
Instalatia electrica generala a autoturismului este compusa din :
-sursa de producere a curentului (alternatorul)
-sursa de acumulare si debitarea energiei electrice (bateria)
-organele consumatoare de curent (echipamentul de aprindere, pornire, semnalizare, climatizare, etc.)
-consumatoare suplimentare ca : stergatorul de parbriz, lampi interioare, etc.
-cablu electric de inalta si joasa tensiune
Functionarea:
Toate elementele componente ale instalatiei electrice sunt legate, in paralel, având un singur conductor, rolul celui de-al doilea conductor fiind preluat de catre piesele metalice ale autoturismului. Echipamentul de aprindere al automobilului serveste pentru producerea, intr-un anumit moment, scânteilor electrice necesare aprinderii amestecului combustibilului din cilindri motorului. La motoare cu carburator, dupa aspiratia si comprimarea amestecului carburant in cilindru, amestecul carburant este aprins de o scânteie electrica produsa de bujie. Pentru producerea scânteii intre electrozii bujiei nu este suficienta o tensiune de 6 sau 12V respectiv tensiunea pe care o are bateria, scânteia nu se poate produce decât daca bujia este alimentata cu tensiune de 15 000 …20 000. Pentru a se produce o tensiune atât de puternica este nevoie de un ansamblu de piese care lucreaza impreuna si care transforma curentul electric de joasa tensiune in curent de inalta tensiune.
in sistemul de aprindere prin scânteie cu baterie-bobina, prin intermediul unui transformator de tensiune denumit „ bobina de inductie ” ce transforma curentul de joasa tensiune, provenit de la bateria de acumulare, in curent de inalta tensiune necesar producerii scânteii intre electrozii bujiei.
In afara de acest sistem mai exista aprindere electrica cu intâlnita mai rar la autoturisme. Instalatia de aprindere prin bateri-bobina care are doua circuite si anume circuitul primar, prin care trece curentul de joasa tensiune si circuitul secundar, prin care trece curentul de inalta tensiune.
Curentul este dat de bateria de 12V. Când se inchide contactul cu cheia in bobina de inductie intra curent prin circuitul de joasa tensiune care ajunge la suport când contactele platinelor (contact fix si contact mobil) sunt inchise nu se produce curent de inalta tensiune , când o cama deschide contactele platinilor in infasurarea secundara se induce un curent de inalta tensiune care ajunge la rotorul distribuitorului apoi prin fise ajunge la bujie, care dau scânteie si aprind amestecul carburant din cilindru.
Instalatia de aprindere este formata din :
Baterie, bobina de inductie care are doua infasurari ; infasurarea primara si infasurare secundara de inalta tensiune, alternator, suport-distribuitor format din suport care are axul cu came, ciocanele si contactul fix si distribuitorul cu contactele laterale in capac, in exterior are capsula vacumatica si condensatorul, regulatorul centrifugal si bujiile care sunt montate in chiulasa.