Evolutia automobilului

Evolutia automobilului

       
1_01 Automobilulul  este un vehicul rutier, carosat si suspendat elastic pe cel putin trei roti - care se poate deplasa pe mijloace de propulsie proprii in diferite conditii diferite de teren - destinat transportului direct sau prin tractarea al unor incarcaturi  ce pot fi bunuri, persoane.

      Primul proiect de automobil a fost opera lui Leonardo da Vinci(1452-1519), care preciza actionarea autovehiculului cu motor oralogic (cu arc special). Proiectul nu a fost realizat niciodata.

        1796- prima realizare concreta : reciclul construit de capitanul francez de artilerie Joseph Cungnot. triciclul era actionat de un motor cu abur.

realizari similare au Griffith (1821), Brustall si Hill (1824).

       1845-mecanicul Onesiphare Pecquer inventeaza si aplica pentru prima oara mecanismul diferential.

       1880-Dumitru Vasescu construieste automobilul cu aburi "Vasescu".

1855-Karl Benz realizeaza primul automobil cu motor cu ardere interna.

1890-apar automobilele Panhard - Levassor, actionate de motoare cu combustie interna construite de Gottlies Daimler.

1893-Maybach realizeaza primul motor alimentat printr-un carburator cu jicloare.

1894-are loc prima cursa  automobilistica pe ruta Paris - Rouen (140 Km) castigata de un automobil cu abur .

1894- Dunlop inventeza rotile de automobil cu anvelope de cauciuc si camera de aer.

1899- Camille Jenatzy stabileste primul record de viteza , depasind 100 Km/h , cu un automobil actionat de un motor electric .

1901-Paul Daimler (fiul lui Gottieb Daimler) realizeaza primul automobil cu forme si solutii constructive , moderne , asemanatoare celor de astazi.

1906- firma Mercedes produce primul autoturism prevazut cu frane pe rotile din fata.

1906- apar primele modele de automobile cu parbriz .

1909- apare primul automobil fabricat in serie Ford T ( pana la acea data automobilele se executau la comanda). Modelul Ford T va fi fabricat pana in 1927 in 14662946 exemplare .

1909 - Victor Hemery stabileste un nou record de viteza depasind 200 Km/h cu un automobil Benz cu motor cu benzina.

1912- se introduce sistemul de pornire automata prin demaror, care se va generaliza .

1924- Aurel  Persu breveteaza automobilul cu forma aerodunamica cu rotile in interiorul caroseriei .

1924- uzinele MAN construiesc primul autocamion cu motor Diesel .

1926- G. Constantinescu realizeaza protipul unui automobil echipat cu un     convertizator de cuplu .

1930- se aplica pentru prima oara sistemele de alimentare cu pompa   de benzina .

1930- Taian  Vuia a brevetat un automobil de 2,5 - 4 t , propulsat cu ajutorul generatorului cu abur Vuia , care a circulat pe srtazile orasului Bruixelles .

1934-1938-  apar in productie de serie automobilele "totul in fata" si "totul in spate" concomitent cu suspensiile independente.

1938 -se fabrica primele automobile echipate cu cutie de viteze automata

1941- la uzinele IAR Brasov un colectiv condus de Radu Mardarescu realizeaza primul automobil romanesc de conceptie moderna - 002M

1950- firma  Rover construieste primul automobil actionat de o turbina cu gaz.

1952- sunt construite primele autocamioane de tonaj greu la uzinele "23 August" Bucuresti.

1953- apar primele automobile  echipate cu frane disc.

1957- la Brasov incepe productia autocamioanelor (Steagul Rosu).

1957- la Campulung Muscel se produc primele autobuze .

1959- firma N.S.U. construieste primul automobil actionat de un motor rotativ (Wenkel).

1963- uzina de autoturisme Pitesti produce primul autoturism "Dacia 1100".

1968- U.A.P. produce primul autoturism "Dacia 1300".

1971- uzina de autocamioane Brasov produce primul autocamion cu motor Diesel.

        La Craiova, Societatea Comerciala Olcit S.A. produce autoturismele "Olcit Club ", echipat cu motor M 036 si Olcit Special, echipat cu motor M031.  Aceste motoare de tipul  cu aprindere prin scanteie, in patru timpi sunt racite cu aer.